Skip to main content

Identifisering av aktuelle fartøy

Prosjektgruppen i mulighetsstudiet har i samarbeid med Sjøforsvaret, Marinen, FMU og MMU identifisert totalt 10 fartøyer som naturlig vil kunne inngå i en fremtidig stiftelse. Åtte av fartøyene har vært i Marinens tjeneste og to har nær tilknytning til kongehusets
historie. Av disse eies to av private stiftelser og de resterende åtte av Forsvaret. Riksantikvaren (RA) vurderer eller oppfordres til å vurdere fredning av flere av fartøyene.

Dersom Stiftelsen M/K Andholmen er interessert i et nærmere samarbeid vil dette ønskes velkommen, men fartøyet er holdt utenfor denne studien inntil dette er avklart.

Nedenfor følger en presentasjon av de aktuelle fartøyene, deres status pr mai 2021 og en anbefaling knyttet til hvert enkelt fartøy.

  • KNM Narvik (Oslo-klasse fregatt, bygget i Horten i 1966).
    Eier – Stiftelsen KNM Narvik, donasjon fra Forsvarsdepartementet i 2007. Endres til MVS.
    Lokalitet – Karljohansvern – Horten.
    Status – flytende museumsskip, permanent fortøyd, ikke seilende, meget godt
    vedlikeholdt.
    Venneforening – en velfungerende venneforening på 300 medlemmer.
    Vernestatus – KNM Narvik er vernet av Riksantikvaren i vedtak fra 2016.
  • Kongesjaluppen Stjernen (Kong Oscar II sjalupp fra 1899).
    Eier – Stiftelsen kongesjaluppen Stjernen.
    Lokalitet – Karljohansvern – Horten.
    Status – flytende og seilende museumsskip, meget godt vedlikeholdt.
    Venneforening – en velfungerende venneforening med 200 medlemmer.
    Vernestatus – ingen status foreligger.
  • M314 Alta (Sauda-klasse minesveiper, bygget i 1953).
    Eier – FMU.
    Lokalitet – festningskaia Akershus festning – Oslo.
    Status – flytende og seilende museumsskip, for tiden i opplag, har tidligere seilt på
    Sjøforsvarets sertifikater. Visse tekniske og maskinelle utfordringer samt vedlikehold som
    gjør at fartøyet ikke seiler pr i dag.
    Venneforening – nyetablert venneforening med ca. 100 medlemmer.
    Vernestatus – ingen status foreligger.
  • KNM Skrei (Tjeld-klasse torpedobåt, bygget i 1965).
    Eier – FMU.
    Lokalitet – liggende på land, innendørs FLO lokaler.
    Status – har ligget på land siden 2014, relativt godt stand, men trenger vedlikehold.
    Pr i dag ikke egnet til å ligge på vannet.
    Venneforening – ingen venneforening er opprettet.
    Vernestatus – ingen status foreligger. RA har imidlertid i brev påpekt at fartøyet har høy verneverdi og bør fredes. Det er gjort avtale med et privat firma at de kan låne fartøyet til utstilling på Bømlo. De praktiske vanskelighetene med å flytte skroget må ikke undervurderes.
  • Stridsbåt 90 (SB90) (ikke avgjort hvilket fartøy).
    Eier – Sjøforsvaret/ Forsvarsmateriell.
    Lokalitet – en SB90 ligger på land i Ramsund klar til avhending.
    Status – i operativ stand, godt vedlikeholdt.
    Venneforening – ingen venneforening er opprettet.
    Vernestatus – ingen status foreligger.
  • KNM Hitra («Shetlandsbuss», ubåtjager, bygget i 1942).
    Eier – MMU.
    Lokalitet – Haakonsvern base, Bergen.
    Status – flytende og seilende museumsskip, har utført begrensede seilaser de siste år,
    i god stand og godt vedlikehold.
    Venneforening – ingen aktiv venneforening.
    Vernestatus – ingen status foreligger. Stortinget har besluttet at fartøyet skal være et
    seilende museumsskip. Fartøyet er Norges eneste bevarte krigsskip fra andre verdenskrig.
  • KNM Blink (Storm-klasse torpedobåt, bygget i 1966).
    Eier – FMU/ MMU.
    Lokalitet – Karljohansvern, Horten.
    Status – flytende, men ikke seilende museumsskip tilknyttet samlingen til MMU i Horten.
    Åpen for publikum hele året. Relativt godt stand, men har behov for vedlikehold.
    Venneforening – passiv venneforening med et mindre antall medlemmer.
    Vernestatus – ingen status foreligger.
  • Kongesjaluppen av 1976 (tidligere kongesjalupp).
    Eier – FMU/ MMU.
    Lokalitet – innendørs på KJV.
    Status – ligger på sentrallageret til MMU, ikke tilgjengelig for publikum, god teknisk stand,
    mangler motor og gear. Godkjent for kommersiell bruk av Slottet.
    Venneforening – ingen venneforening er opprettet.
    Vernestatus – ingen status foreligger.
  • Max Manus RIB/ FSK (hurtiggående fartøy for Forsvarets Spesialkommando).
    Eier – FMU.
    Lokalitet – FMU lager.
    Status – operativ for seilas og i god teknisk stand.
    Venneforening – ingen venneforening er opprettet.
    Vernestatus – ingen status foreligger.
  • KNM Utstein (ubåt i Kobben-klassen, bygget i 1965).
    Eier – FMU.
    Lokalitet – på land utenfor MMU i Horten.
    Status – museumsskip tilknyttet MMU sin samling i Horten. Åpen for publikum hele året.
    God teknisk og museal stand.
    Venneforening – Ivaretas av Norsk Ubåtforening som står for en del vedlikehold, omvisninger
    om bord, etc.
    Vernestatus – ingen status foreligger.


Prosjektgruppen innstiller på følgende tiltak:

  • KNM Narvik opprettholder sin status som vernet nasjonal museumsskip, liggende i konserverende opplag i
    Horten. Vedtekter og navn tilpasses MVS.
  • Kongesjaluppen Stjernen av 1899 søkes fredet av RA. Fartøyet skal være et seilende museumsskip med
    hjemmehavn i Horten. Det søkes om passasjersertifikat for inntil 10 passasjerer.
  • M314 Alta søkes vernet av RA. Fartøyet skal være et seilende museumsskip med hjemmehavn i Oslo.
    Det søkes om sertifikat for inntil 20 passasjerer.
  • KNM Skrei søkes fredet av RA, og fartøyet doneres til MVS. FD har besluttet at fartøyet skal lånes ut til et
    privat firma på Vestlandet. Denne planen anbefales revurdert. Prosjektgruppen er usikre på om vedtatte
    utlån er den beste løsningen for å ivareta fartøyets høye historiske verdi. Det er videre ytret tvil om det er
    praktisk og sikkert å flytte fartøyet til Vestlandet.
  • KNM Hitra eies av MMU og er en registrert museumsgjenstand. For å øke fartøyets tilgjengelighet for
    publikum og på en bedre måte utnytte det potensialet som ligger i fartøyet historiske verdi, foreslås flytting
    til Horten. Det bør etableres et samarbeid med veteranskipmiljøet på Vestlandet for å opprettholde fartøyets
    tilhørighet i landsdelen. Stortingets beslutning om at fartøyet skal være et seilende museumsskip har
    økonomiske implikasjoner som må følges opp.
  • KNM Utstein ingen vernestatus søkes. Fartøyet blir liggende på land som nå, og foreslås som en del av MMU
    sin faste utstilling. Samarbeidet med Norsk Ubåtforening utvides.
  • KNM Blink søkes vernet av RA. Fartøyet blir liggende i konserverende opplag i Horten.
    Fartøyet doneres til MVS.
  • Kongesjaluppen av 1976 søkes vernet av RA. Fartøyet skal være et seilende museumsskip på Horten indre
    havn. Det søkes om passasjersertifikat for inntil 10 passasjerer. Fartøyet skal formidle KS Norge samt KJV
    sin historie.
  • SB90 søkes vernet av RA (nyere historie). Fartøyet skal være et seilende museumsskip, og skal formidle
    nyere militær historie med hovedvekt på overgangen fra et landbasert kystforsvar til et mobilt kystforsvar.
    Fartøyet får hjemmehavn i Horten.
  • RIB i Max Manus-klassen, ingen vernestatus søkes. Hjemmehavn i Horten. Seilende fartøy som sammen
    med SB90 skal formidle Forsvarets nyere historie, med vekt på den utvikling innen maritime kapasiteter
    som Forsvarets spesialstyrker har gjennomgått siden andre verdenskrig. Begge fartøyene er viktige for en
    interaktiv museal opplevelse, spesielt for ungdom.